7 tips voor een healthy lifestyle

Iemand met overgewicht die met een grote bak koekjes en een frisdrank naar televisie zit te kijken is geen voorbeeld van healthy lifestyle. Maar ook iemand die in de auto zit zonder een veiligheidsgordel om, houdt ook geen gezonde leefstijl op na. Wat is een healthy lifestyle? Waarom moet ik nou een gezonde leefstijl op na houden? Healthy lifestyle of gezonde leefstijl is een manier van leven waarbij gewoontes die leiden tot een gezonde levensstijl worden nageleefd. Het heeft ook te maken met wat we eten, drinken en hoe actief we zijn. Onze leefwijze heeft te maken met ons lichaam. Door gezond te leven kun je de risico op hart-en vaat ziektes, diabetes en andere ziektes voorkomen. Hieronder geven wij enkele tips voor het op na houden van een gezonde levensstijl en de voordelen daarvan.

Voeding

Een gezonde levensstijl hoeft geen dieet te betekenen. Bij gezonde voeding moet je letten op wat je eet. Eten volgens de schijf van vijf, waarbij alle voedingsstoffen gevarieerd naar binnen wordt gebracht. Belangrijk is dat het gewicht aanvaardbaar blijft zodat het risico op het ontwikkelen van ziektes als diabetes type 2 en hart en vaat ziektes wordt verkleint.

Bewegen

Naast voeding is bewegen ook belangrijk. Bewegen hoeft niet alleen wanneer je overgewicht heb, het is ook een onderdeel van een gezonde leefstijl. Bewegen heeft een aantal voordelen. Het zorgt voor een goede vetverdeling en is goed voor de conditie, bloeddruk en cholesterol. Regelmatig bewegen versterkt de botten, versoepelt de gewrichten en ontspan de hersenen van alledaagse beslommeringen. Bewegen geeft je ook een betere uitstraling. Matige inspanningen zijn voldoende om in aanmerking te komen voor de gezondheid voordelen van bewegen. Dus in plaatst van 10 minuten in de wagen kun je liever de fiets pakken of lopen naar de plek van bestemming! Denk aan de voordelen.

Drinken

Voldoende drinken is goed om de vochtbalans in tact te houden. Water is de beste dorstlesser en heeft geen calorieën. Dus veel water drinken zal niet de oorzaak zijn van overgewicht. Water is goed voor de spoeling van gifstoffen in je lichaam. Bij normale vochtverlies als zweten moet het verlies van vocht worden aangevuld met water.

Alcohol

Anders dan in water zit er wel calorie in alcohol. Overmatig Alcohol gebruik kan leiden tot overgewicht. Wil je deze toch gebruiken, gebruik dan maximaal twee glazen per dag en voor vrouwen maximaal 1 glas.

Roken

Roken is behalve slecht voor je portemonnee ook slecht voor jouw lichaam. Rook daarom helemaal niet. Het beschadigt de kleine bloedvaten en verhoogd het risico op hart en vaat ziektes. Ook de longen en de overige organen raken beschadigd door roken.

Stress

We hebben eerder aangegeven dat bewegen de hersenen ontspant. Langdurige inspanning van de hersenen kunnen stress doen ontstaan. Maar wat is stress? Stress treed op in het lichaam als gevolg van situaties en heeft invloed op de gezondheid. Dus stress situaties op de werkvloer en in persoonlijke sfeer moeten vermeden worden. Het is daarom belangrijk om over zaken te praten zodat ze opgelosd kunnen worden. Stress door werkdruk kun je voorkomen door tussen werktijd een pauze te nemen.

Hygiene

Voorzichtig omgaan met het verspreiden van bacterien om niet ziek te worden of anderen ziek te maken. Door hygienisch je voeding te bereiden en bewaren, je handen geregeld te wassen kun verspreiding van bacterien voorkomen.

Met deze tips op een rij hopen wij dat jij alle slechte gewoontes die leiden tot het ontwikkelen van ziektes ter zijde zal zetten en nieuwe zal aannemen. Ook het zetten van je leven op spel is een gewoonte die we niet opna moeten houden.

Ingrid

View more posts from this author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *