De voordelen voor het volgen van een Mindfullness-training

We leven constant in ons hoofd. Elk moment zijn we dingen die we moeten doen aan het plannen. De kinderen moeten opgehaald worden van de school. Daarna moet er eten worden klaargemaakt alvorens de keuze naar de soort eten is gemaakt. Deze gedachten maken ons aan het einde van de dag moe. Meestal zijn het gedachten die nog in de toekomst moet plaatsvinden. Mindfullness-training zijn oefeningen die ons laten richten op het heden. Je laat alle beslommeringen van morgen varen en je gaat je richten op het “nu”.

Genieten van het nu

Bij Mindfullness-trainingingen leer je om je op het heden te concentreren. Zaken als wat er gekookt zal worden, het ophalen van de kinderen, de planning van morgen zijn normale zaken waarmee je als verantwoordelijke persoon leeft. Maar wat als je zou leven volgens Mindfullness?
Dan zou je focus zijn op de kleine dingen. Bijvoorbeeld wanneer je in de auto ben onderweg naar het werk dan is je volledige aandacht op de weg, de andere andere auto’s, het geluid van de bromfietsen en andere auto’s. Het zorgt voor betere concentratie en betere prestatie.

Andere voordelen van Mindfullness zijn

  1. Stressverlagend

Heel vroeger was alleen meditatie bekend, maar verder werd het niet door het westen gekend. Mindfullness is een westers begrip. Er is door de jaren heen onderzoek gedaan naar de voordelen van meditatie. Zo is gebleken dat meditatie in dit geval mindfullness niet alleen helpt tegen stress maar de algehele levenskwaliteit verbeterd.
Door je druk te maken met de dingen van het leven komt in je lichaam de fight en flight reactie tot werking. Hierdoor kan het lichaam niet ontspannen, herstellen en gelukkig voelen. Door Mindfullness-training stel je je lichaam weer instaat lekker te voelen

2. Productiviteit
Studies hebben bewezen dat mensen die zich beter kunnen concentreren meer succes hebben. Meer focus is een betere productiviteit. Dit geeft een betere uiterlijke uitstraling en meer voldoening in je persoonlijk leven.

3. Genieten van het leven en gelukkiger worden
Door je te concentreren op de leuke dingen van je leven voel je je minder gespannen. Hierdoor kan je beter van het leven genieten.

4. In elke situatie iets mooist te herkennen
Doordat we steeds in de toekomst leven ontdekken we niet wat om ons heen gebeurd. Hierdoor zien we de mooie dingen van het leven niet.

5. Vergroot je medegevoel
Verschillende studies hebben aangetoond dat zelfs heel even mediteren al invloed heeft op je brein.

6. Minder leiden onder emoties
Door te mediteren wordt je niet harteloos, maar je krijgt meer controle over je emoties.

7. Helpt bij angst
Door je steeds bezig te houden met de toekomst krijg je soms het gevoel dat je bepaalde zaken niet zal redden. Door mindfullness-oefeningen is je concentratie op de toekomst weggehaald, waardoor je angst ook minder wordt.

8. Vergroot je creativiteit
Door de oefeningen leer je problemen op een creatieve manier oplossen.

9. Verbeterd je relaties
Door de oefeningen leer je je gevoelens beter uit te drukken. Hierdoor verbeterd de relaties met je partner en andere mensen om je heen.

10. Verlicht pijntjes
Zoals bekend kan stress lichaamspijnen die in je hoofd zijn veroorzaken. Een onderzoek heeft aangetoond dat 80 minuten Mindfullness-training de pijnen voor de helft kunnen verminderen.

11. Verbeterd je beslissingen en humeur
Door de dag heen krijg je goede en slechte reacties op zaken. Maar door mindfullness-oefeningen reageer je beter op acties.

12. Geeft meer mentale energie
Een ander onderzoek heeft uit gewezen dat mindfullnes-oefeningen letterlijk de structuur in je hersenen veranderd.

Train je brein om de voordelen ook van de voordelen van mindfullness-oefeningen te genieten.

Ingrid

View more posts from this author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *